اجرای سقف شیروانی، یکی از مهمترین فاکتورهای ساختمانی، طراحی معماری و طراحی سازه‌ای ساختمان هاست که در مناطق بارانی آن واقع شده‌اند، جایی که تعداد قابل توجهی ویلا در این دسته از ساختمانها قرار دارد. بام ویلا برای معماری حس می‌کند با توجه به اینکه طراحی و چیدمان ویلا شیب دار را می‌توان با دقت و آگاهی کامل انجام داد.

داشتن یک نمونه کار کامل و مناسب برای آشنایی با این سؤال بسیار حائز اهمیت است. این پرونده موجود توسط طراحان مجرب در زمینه طراحی معماری تهیه شده است. ستون و بسته شدن قسمت فوقانی ستون‌ها به صورت فلزی یا بتونی مطابق نقشه و خرپا با پروفیل فلزی با هر اندازه و در صورت ساخت و نصب خرپاها، شروع به تیراندازی تیرهای اصلی در فاصله مورد نظر می‌کنیم و پس از اتمام جوشکاری کامل تیرها، کاشی نیز با پیچ‌های مخصوص چسبانده می‌شود.


اما شیب سقف شیب دار شیروانی چقدر است؟ به سقفی که حداقل شیب آن ۲۰ درجه تاحداکثر ۸۰ درجه باشد سقف شیب‌دار می گویند. در واقع سقف شیب دار به سقفی گفته می‌شود که دارای شیب باشد و شکلی چند ضلعی به ما می‌دهد.

انواع سقف شیب دار

سقف شیب دار سرد

سقف شیب دار گرم

در سقف‌هایی با شیب سرد، در ساخت آنها از عایق حرارتی استفاده نمی‌شود و برای سقف با شیب داغ دارای یک پوشش حرارتی هستند. مزیت یک سقف شیب دار در محفظه سرد، جایی که بسیاری از برف و باران وجود دارد، به آب باران و برف کمک می‌کند تا به راحتی از طریق لوله‌هایی به نام رودخانه‌ها جریان یابد و از بین بردن برف دیگر لازم نیست.

 در آب و هوای بارانی، سقف شیب دار گزینه خوبی است.

اقلیم‌های مورداستفاده از سقف‌های شیروانی؟

به طور معمول در آب و هوای سرد و بارانی از سقف‌های شیروانی برای جلوگیری از ورود آب به ساختمان استفاده می‌شود. برای  اجرای سقف شیروانی مازندران معمولا از ورق فلز غیر آهنی گالوانیزه ساخته شده است. طراحی سقف‌های شیروانی دارای مراحل است. سقف شیروانی از ورق‌های گالوانیزه یا کاشی‌های مختلف با یک سوزن و سوزن نازک سینوسی ساخته شده است.

مروری بر روش‌های اجرای سقف‌های شیبدار شیروانی

بام‌های شیب دار شیروانی در بسیاری از مناطق شهری و روستایی برای پوشش سقف ساختمانها به دلیل تنوع بسیار زیاد، سهولت نصب، زمان کوتاه بودن سرب، تلفات کم مواد، وزن کم، سازگاری با شرایط آب و هوایی برخی مناطق و ظاهر زیبا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اجرای سقف‌های شیروانی شیب دار به دلیل محبوبیت عمومی بسیار جذاب است و به هیچ وجه نیست که روشهای اجرای آن شناخته شده باشد.

چگونه ساختمان خود را سبک سازس کنیم؟

یکی از راه‌های افزایش ایمنی ساختمان، سبک کردن ساختمان است و یکی از مهمترین راه‌های روشنایی آن استفاده از سقف اتاق زیر شیروانی است.

امروزه با توجه به پیشرفت روزافزون صنعت بام و همچنین تنوع در عرضه محصولات بام، از روکش‌های مدرن‌تر و جدیدتر مانند زونا در انواع مختلف شینگل لانه زنبوری، رول شینگل و روکش شینگل استفاده می‌شود. نصب این شینگل ها ارزان‌تر و نسبتاً ارزان‌تر از سایر نمونه‌های بام است. همچنین عایق بودن این شینگل ها، علاوه بر زیبایی بالقوه آنها، یکی دیگر از ویژگی‌های مهم شینگل های سقف است که از قیر و سنگریزه‌های معدنی رنگ ساخته شده است. تخته‌های OSB همچنین به عنوان زیرساز و چوبهای مقاوم در برابر رطوبت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

سایت مرجع:

https://www.diigo.com/item/note/7n07q/bc1n?k=aa8bfd99b42512567a03c9aa479a0553

 

دسته ها :
سه شنبه بیست و چهارم 4 1399
X